Hartslag

Hartcoherentie oefening

Het hart klopt nooit gelijkmatig als een metronoom, er zit altijd enige variatie tussen de verschillende hartslagen. Deze variaties kunnen heel grillig zijn, of mooi gelijkmatig. In het laatste geval spreek je van hartcoherentie.

Bij een rustige en diepe ademhaling gaat het hart coherenter kloppen. Daarom voel je je ook kalmer als je rustiger ademt. Meerdere onderzoeken hebben bewezen dat hartcoherentie stress vermindert en fysieke en geestelijke problemen kan oplossen.

Stap 1: letten op je ademhaling

Ga ergens zitten of liggen waar je niet gestoord wordt. Zet je telefoon uit want deze oefening is helemaal voor jou.

Breng je aandacht naar je ademhaling. Volg het in- en uitademen zonder dat je probeert iets te veranderen. Waarschijnlijk ga je vanzelf iets langzamer en dieper ademen terwijl je gedachten stiller worden. Blijf een aantal minuten rustig aandacht geven aan je ademstroom. Pas als je merkt dat je rustig en moeiteloos ademt, kan je proberen iets langer te doen over het uitademen. Laat een pauze ontstaan na elke uitademing en laat dan automatisch de inademing volgen.

Stap 2: "door je hart ademen"

Terwijl je rustig blijft doorademen, richt je nu je aandacht op je hartstreek. Stel je voor dat elke ademteug door je hart gaat. Je ademt frisse, reinigende zuurstof via je hart naar binnen en je uitademing voert alle afvalstoffen uit het hart af. Blijf ongeveer 4 minuten genieten van dit reinigen van je hart.

Stap 3: dankbaarheid voelen

Denk dan aan iets waar je zeer dankbaar voor bent. Misschien heb je een herinnering waar je een dankbaar gevoel door krijgt. Of je voelt je dankbaar door een bepaald persoon, dier of situatie. Waarschijnlijk voel je een gevoel van warmte of vrede in je borst opkomen. Hoe meer dankbaarheid je voelt, hoe groter dat prettige gevoel wordt. Het warme, ruime gevoel kan je hele borst vullen. En met elke reinigende ademteug kan je meer dankbaarheid ervaren. Schenk je hart dankbaarheid voor het werk dat het voor jou verricht.
Als je spontaan begint te glimlachen is dat het teken dat je een grote hartcoherentie hebt bereikt.

Als je klaar bent met de oefening, kom dan weer rustig tot de orde van de dag. Ga niet meteen weer stressen, maar probeer de rest van de dag dit vredige gevoel vast te houden.