Visa stempel

(Energetisch) grenzen stellen en bewaken

Vrijheid bestaat in het erkennen van grenzen
Krishnamurti

Ontspan je, bijvoorbeeld met een bodyscan. Zorg dat je alert zit.
Ga met je aandacht naar je centrum, het punt in je buik dat ook wel eerste dantian wordt genoemd. Het ligt drie vingerbreedtes onder en twee vingerbreedtes achter je navel. Mocht het erg moeilijk zijn om je hier op te concentreren doordat je allemaal andere gevoelens in je buik tegenkomt, doe dan eerst een oefening Focussen op Fels Senses.

Met je aandacht in je centrum, ga je nu voelen waar jouw lichaam eindigt en de buitenwereld begint. Voel dus waar je huid zit. Voel hoe binnen je vel jouw lichaam leeft en daarbuiten niet.

Stel je dan voor dat je energielichaam - je aura - ook een eigen grens heeft. Meestal bevindt die grens zich buiten je, maar als je slecht in je vel zit kan je voelen dat de grens van je aura binnen jou ligt. Sommige mensen voelen hun aura en de grenzen daarvan heel duidelijk. Als dat bij jou niet zo is, kan je je voorstellen dat er een soort mist om je lichaam hangt. Zie voor je geestesoog maar hoe ver je aura of die mist komt en markeer die grens.
Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat je in een ei van blauw licht zit. Of je kunt je grens op een andere manier aangegeven. Zelf vind ik het prettig om me voor te stellen dat mijn grens wordt aangegeven met rozen. Misschien dat je het liefst (doorzichtige) spiegels om je heen hebt. Kies een begrenzing die goed voor jou aanvoelt.
Kijk uit met te starre en sterke begrenzingen, die kunnen namelijk breken als je er tegenaan duwt of ze zijn zo ondoorzichtig dat je de ander nauwelijks kunt zien.

Vooral hooggevoelige mensen hebben soms problemen de grenzen van hun energielichaam te vinden. Die staan letterlijk grenzeloos open en nemen dan ook alles op wat in de omgeving gebeurt. Als dat bij jou het geval is, is het goed om een grens op te stellen, hoewel die binnen je energielichaam ligt. Probeer dan zoveel mogelijk van je energielichaam binnen die grens te bewaren. Je aura altijd laten rondslingeren kan ongewenste effecten geven.

Loop eens rustig die hele barrière na. Neem er alle tijd voor. Wees nieuwsgierig of het overal dezelfde kleur heeft en dezelfde dikte. Is het overal op gelijke afstand van je lichaam, zitten er deuken of hobbels in? Vind je misschien gaten in je aura? Bij veel mensen wordt de auragrens duidelijker en steviger omdat het aandacht krijgt. Is dat bij jou ook zo?

Als je zo een beetje voelt waar jouw grens loopt, kan je eens gaan experimenteren hoe het aanvoelt als iets binnen de grens komt. Begin makkelijk met levenloze dingen. Ga daarna eens naar een park of bos en voel hoe je reageert op bomen en of je wellicht daar ook aura's van kan voelen.
Wees niet ongerust als je niet direct iets voelt. Het vraagt oefening om je grenzen te voelen en als je iets minder gevoelig bent reageer je misschien alleen als je grenzen duidelijk worden overschreden.

Als je een beetje gevoel hiervoor hebt gekregen, probeer het dan ook eens met mensen.

Oefening grenzen voelen met mensen

Doe deze oefening met een ander persoon.
Trek beiden een grens om je heen die jullie prettig vinden. Een ei van licht, rozen, spiegels of wat je maar wilt...
Eerst gaat de een op een afstand staan die aangenaam voelt: net buiten de eigen grens en rakend aan de grens van de ander. Je moet waarschijnlijk een beetje heen en weer lopen en telkens voelen wat het duidelijkst en prettigst voelt. Neem je tijd hiervoor! De ander blijft rustig wachten tot jij je plek hebt gevonden.
Blijf staan op die afstand die het prettigst voelt.

De ander voelt dan hoe deze afstand aanvoelt. Het is erg waarschijnlijk dat de afstand net niet goed genoeg aanvoelt. Jullie zijn per slot van rekening twee verschillende personen. Grenzen kunnen flexibel zijn. Wat op het ene moment goed voelt, kan een volgend moment te ruim of benauwend zijn. Authentieke macht ontstaat niet door starre grenzen te houden, maar juist flexibel te zijn en te voelen wat op het moment het beste is.
Nu gaat de andere persoon heen en weer lopen totdat die een afstand vindt die het beste aanvoelt.

Blijf allebei een tijd stilstaan om aandachtig te voelen hoe de situatie nu aanvoelt. Kom niet direct in beweging, ook als het onwennig of zelfs onaangenaam voelt.
Als jullie er beiden klaar voor zijn, ga dan allebei tegelijk bewegen naar een afstand die prettig voor jullie is. Let hier heel goed op je eigen gevoel: je kan geneigd zijn om je eigen gevoelens opzij te zetten om de ander ruimte te geven. Of misschien heb je geleerd dat je je zo groot mogelijk moet maken om niet over je heen te laten lopen.

Als je deze oefening aandachtig doet, kan je veel leren over hoe jij met je grenzen omgaat.
Er is hier geen goed of fout. De enige vraag is of je blij bent met hoe jij met je grenzen omgaat.

Neem alle tijd om ervaringen uit te wisselen